Home>Nieuws>Workshops

Workshops

maandag 3 december 2018

Afgelopen dinsdagen zijn alle kinderen via workshop op allerlei manieren met de thema’s Kunst of Beweging aan de slag geweest. Hiervoor zijn de groepen 1-4 en de groepen 5-8 gemixt en verdeeld over kleinere groepjes. Ieder groepje heeft iedere dinsdag een andere workshop gevolgd bij een juf of meester. De workshops waren heel divers, net als alle prachtige werken die de kinderen mee naar huis namen. Sommige resultaten zijn zelfs buiten in de natuur nog te zien. Hieronder een overzicht van alle workshops:

Workshop: druktechnieken
“Waar denk je aan bij druktechnieken?” vroeg ik aan de kinderen. Stempelen konden de meeste wel bedenken. Een eigen stempel maken is natuurlijk super gaaf en niet eens zo heel moeilijk. Je hebt nodig een houtje, stukje knutselfoampapier, schaar en lijm. Knippen-plakken en stempelen maar! Maar er blijken ook nog andere druktechnieken te bestaan. Zo werd er geëxperimenteerd met afdrukken maken met verschillende materialen en is er een heuse monodruk gemaakt!

Workshop: kunstoriëntatie
“Wat is kunst? Waar is kunst? Wanneer is iets kunst?” Allemaal vragen die tijdens de workshop over kunstoriëntatie aan bod zijn gekomen.

We hebben verschillende soorten kunst bekeken, o.a. schilderijen uit oude tijden en modern. Ook hebben we iets geleerd over de achtergrond van bijv. de Nachtwacht van Rembrandt van Rijn. Daarbij onderzochten we wat kunst met je kan doen, welke emoties het oproept en dat niet iedereen alles even mooi hoeft te vinden.

Daarna probeerden we zelf een bekend schilderij na te maken. Tijdens deze workshops reproduceerden we de Mona Lisa van Leonardo da Vinci.

Workshop: toveren met ecoline en ecoline blazen
Neem een potje ecoline, een vel papier met een silhouet van een kind met een paraplu en een rietje. Doe een druppel ecoline op het papier en blazen maar. Dat wordt een mooi regenkunstwerk. Tussendoor moesten de kinderen soms even bijkomen van al dat blazen..

Maak een spinnenweb+spin met witte vetkrijt op een wit vel papier. Pak een grote kwast en tover je spinnenweb met ecoline tevoorschijn. De kinderen werden verrast door het eindresultaat.

Workshop: spelletjes
We hebben allerlei spelletjes in de gymzaal gespeeld zoals: blaasvoetbal, levend memory, schipper mag ik over varen, Annemaria koekoek, het dobbel en tekenspel en levend standbeeld. Al met al een geslaagde workshop, waarbij samen plezier hebben bovenaan stond!

Workshop: bananenbrood bakken
Wat een “bak” talent is er toch in Joppe. De afgelopen weken hadden de kinderen uit de bovenbouw rode wangen van al het bananen prakken, ingrediënten wegen, beslag kloppen en zelf produceren van bakvormen. Wat hebben ze heerlijk samen gewerkt, gelachen en ook werd er gezongen tijdens het afwassen. Een feestje voor de kinderen en juf!

Workshop: hardlopen
We begonnen de workshop met inlopen, warmlopen, tikspellen, looptechnieken en eindigden met een circuit. Zelfs na al dat oefenen en trainen, waren de kinderen niet moe te krijgen.

Als afsluiting zo hard als je kan, met veel aanmoediging, een rondje om de school hardlopen. Knap hoor, iedereen ging als een speer… Wat een sportiviteit op de Joppeschool.

Workshop: drama
Het geheim van drama… De kinderen mochten een aantal gevoelens uitbeelden zoals: blij, bang of boos. Hier zaten ook verrassende acties tussen. Erg leuk om te zien.

Vervolgens hebben we het geheugenspelletje ‘ik ga op reis en ik neem mee…’ gespeeld. De kinderen mochten het woord niet zeggen, maar ze moesten het uitbeelden. Daaropvolgend zijn we gaan beeldhouwen. De kinderen mochten elkaar in een bepaalde houding beeldhouwen. Hierna gingen de kinderen alle beelden na om iets aan een ander beeld te veranderen.

Tenslotte werden de kinderen een ‘schilderij’. De ‘toeschouwer’ ging naar de gang om even later terug te komen en ‘zoek de verschillen’ te spelen.

Workshop: mandala’s maken in het bos
Wat liggen en hangen er toch veel mooie materialen in het bos! Bladeren in vele vormen en kleuren, takjes, naalden en veel vruchten zoals: eikels, dennenkegels, dennenappels en knalrode bessen. Om goed een mandala te kunnen maken op de bosgrond harkten we eerst de bladeren weg. Daar op die donkere aarde legden we dan een hoepel als basisvorm. Eerst materialen zoeken en daarbij letten we op de verscheidenheid in vorm en kleur maar ook op contrasten. Zo leerden de kinderen verschillende soorten bladeren te herkennen en te benoemen en welke bomen er stonden op welke plek. Het was heerlijk om zo bezig te zijn met bosmaterialen en de resultaten leken wel op mooie versierde taarten! We hebben ze ook een keer op het wandelpad gemaakt en zo was het een prachtige tentoonstelling waar voorbijgangers van konden genieten.

Workshop: figuurzagen
De opdracht was eenvoudig: teken een eigen ontwerp of teken een figuur over op triplex-plaatje en zaag het eruit. De uitvoering was nog best pittig, maar de meeste kinderen hebben hun figuurtje eruit gehaald. Van vlinders en letters, tot beertjes. Er is zelfs een manga-jongen ontworpen inclusief piekhaar! Natuurlijk weten de kinderen nu ook hoe je een zaagje moet plaatsen (en hoe makkelijk ze knappen), hoe je het hoekje om moet zagen en hoe moe je arm- en handspieren kunnen worden van zo’n klustaak.