Home>Nieuws>Planeten en onderzoeken

Planeten en onderzoeken

woensdag 22 februari 2017

Groep 1-2
Het was zover. Het lespakket van de Kleuteruniversiteit was aangekomen en we gingen met de kangoeroes van groep 1-2 aan de slag met sterren en planeten. Er was een aardbol, een boek en kaarten met alle planeten in ons zonnestelsel en een donkerblauw kleed om dat allemaal eens lekker op te bekijken en bespreken.

Aan de slag. Eerst maar eens zien wat iedereen al weet over planeten en de zon en maan. De een kende ze allemaal al, de ander luisterde vooral mee. Toch wisten ze allemaal wel wat te vertellen. Bijvoorbeeld over de zon die suuuuperheet is en de maan die soms een streepje is.  Dat gaf meteen goede momenten om het te hebben over hoe dat kwam en hoever de maan eigenlijk was van de aarde en hoe de aarde om de zon draaide. Dat laatste konden we visualiseren door een gele softbal in het midden van de cirkel in de gymzaal te plaatsen: de zon. De aarde hebben we vervolgens rond de zon laten draaien.

Daarna hebben we alle planeten (en de dwergplaneet Pluto die geen planeet is, zoals onze kleuterPlanetenDeskundige ons wist te vertellen).
Samen hebben we alle planeten op volgorde in ons gymzaalzonnestelsel gelegd en ontdekten we dat er ijsplaneten zijn en planeten die juist heel heet zijn. En natuurlijk onze bijzondere aarde. Voorlopig hebben we genoeg gesprekstof!

Groep 3-4
Voor de groep 3-4-kangoeroes was het tijd om verdieping te gaan zoeken in de gekozen thema’s. Er waren kinderboeken uit de bibliotheek,  elektriciteitsdoosjes voor onze elektriciteitsonderzoekers en een encyclopedie waar alle vier de onderwerpen in stonden. We konden op internet informatie zoeken via bijvoorbeeld Het Klokhuis, Willem Wever en natuurlijk Google. Boeken hebben een register en inhoudsopgave, zo kun je gemakkelijk naar bepaalde informatie zoeken. Als je gaat zoeken op internet is het handig om je eerst offline voor te bereiden: Wat wil ik eigenlijk weten? Welke zoekwoorden ga ik gebruiken? Wat zijn synoniemen?

Na een korte bespreking over de bedoeling, konden de taken verdeeld en het onderzoek gestart! Er werd samengewerkt, veel gelezen en gezocht en weer vloog het uur zo om.. ! “We zijn nog helemaal niet klaar…! Er is zoveel te lezen en te vinden…!” Gelukkig kunnen we volgende keer weer verder onderzoeken.

Ten slotte hebben we ook gesproken over de presentatie; hoe doe je dat? Zijn er verschillende manieren? Hoe zorg je ervoor dat je publiek je goed kan volgen en hoe trek je de aandacht? Als je zelf kijkt naar een spreekbeurt/presentatie wat vind jij dan fijn/interessant als luisteraar? Er kwamen meteen allerlei ideeën als o.a. het maken van een quiz, posters, experiment/proefje, toneelstuk en verdelen van verschillende rollen in de presentatie. Nu is het even een weekje vakantie, volgende keer gaan we verder met het verzamelen van informatie voor het beantwoorden van onze deelvragen en hoofdvraag.