Dierenren

Kent u onze dierenren? Bij de school is een grote dierenren waarin schapen, geiten, kippen, eenden en konijnen lopen. Het lijkt wel een kinderboerderij in Joppe.

De dieren zijn belangrijk voor ons! Zij halen de natuur om ons heen dicht bij huis. Ze leren onze kinderen levenslessen over houden van, zorg dragen voor, geboorte, ziekte, de dood. Ze ervaren respect voor levende wezens. Het heeft een positief effect op het zelfvertrouwen en leren ons over verantwoordelijkheid. Als een kind leert op een lieve manier te zorgen voor dieren, heeft dat indirect een positieve invloed op relaties met andere kinderen.

En natuurlijk is het fijn om ze te verzorgen, eindeloos met ze te spelen en te knuffelen!

Verzorging
De leerlingen van groep 6 zorgen voor de konijnen. De leerlingen van groep 8 zorgen voor alle andere dieren in de dierenren. De leerkrachten begeleiden ze hierbij. Het is een hele leuke en verantwoordelijke taak. Ze geven voer, maken hokken schoon, verversen het water en verzamelen eitjes.

De verzorging van de dieren is natuurlijk ook in de weekenden en tijdens de schoolvakanties nodig. Dan neemt een groep enthousiaste ouders de zorgtaak van de kinderen over.

Levende kerststal
Wist u dat rond kerst onze dieren tijdelijke buren hebben? Ieder jaar staat er naast de Joppekerk een grote kerststal met levende dieren. Enkele schapen, lama’s en …. zelfs een kameel!