Veteranendag

Sinds 2002 werkt de bovenbouw mee aan het project ‘Veteraan in de klas’. Elk jaar komt een veteraan die ergens op de wereld op missie is geweest, zijn of haar verhaal vertellen in de klas. Dat kunnen bijv. verhalen zijn over Bosnië, Afghanistan of de tweede wereldoorlog. Dan haal je de geschiedenis dichterbij en krijgt het een gezicht.

Bijzonder is dat we als Joppeschool twee keer zijn gevraagd voor het officiële programma van Veteranendag in de Ridderzaal. Daar hebben we ook een gesprek gehad met onze Koning. Een gebeurtenis om trots op te zijn!

Wij als school hebben het Monument op de Algemene Begraafplaats Gorssel geadopteerd.

Bovenstaande feiten deed de toenmalige burgemeester ertoe besluiten ons te vragen hem te helpen bij het organiseren van Veteranendag gemeente Lochem. Elk jaar zorgen groep 7 en 8 ervoor dat de graven en het Monument er picobello uit zien.

Op de avond zelf zet groep 8 alles klaar en ontvangt de genodigden. Ze dragen allemaal een witte anjer en leggen een anjer bij de monumenten. Een leerling leest een gedicht voor en andere leerlingen helpen bij de kranslegging.

Na het officiële gedeelte zorgen de leerlingen voor de hapjes en drankjes en gaan daarnaast als echte gastvrouwen en -mannen gesprekken aan met “hun” gasten. Het is iedere keer weer een indrukwekkende bijeenkomst.